System Messages
A mozgás öröme
A NIA az első olyan különböző fitness stílusokat ötvöző program a világon, amiben a NIA 5övei egyesítik a nyugati és keleti mozgáskultúrákat, fogalmakat, filozófiákat. Az erőteljes gyakorlatokban, amik inspirálják az emberekben az érzéseket, ami által fitté és egészségessé válnak, miközben felfedezik az emberben rejlő lehetőségeket és szándékokat.
CREATING THE SPACE
A MOZGÁS ÖRÖME- I LOVE MY BODY
Tudatos választás kell, hogy legyen a mozgás öröme. Még ha valami nem tetszik….SÓHAJTOK….nem ragadok le,bele….zene, mozdulat…nem vonulok ki…FREE DANCE
Harcművészeti technikák - 3. Aikido
Az aikidó (合気道, nyugaton Aikido, Aikidō) tradicionális alapokra épülő modern, japán harcművészet. Alapítója Uesiba Morihei, ismertebb nevén O-szenszej, azaz „Nagymester”, „Nagy tanító”. Az aikidó gyakorlati technikái a kifinomult mozgáson, az ellenfél erejének érzékelésén és elvezetésén, valamint annak szétszórásán vagy az ellenfélre való visszafordításán alapulnak. Az Alapító (Uesiba Morihei) megfogalmazása szerint az aikidó egy olyan Út, amellyel le tudjuk győzni a konfliktusokat magunkban, és amellyel békét teremthetünk a Világegyetemben.
Az Ai maga az egység, azaz a fizikai és szellemi lét tökéletes egyesítését kialakító eszményi személyiség létezési formája, mai szavakkal szólva: életvitele. A KI a természet spontán folyamatait , és az ember minden egyes cselekvését is egyaránt irányító energia. A DÓ (DO) pedig az az út, vagy módszer, amelyen szigorú, következetes, sokszor fáradsággal végzett gyakorlás (shugyo ejtsd: sugjó) révén elérhetjük a fent említett ideális célt.
Az aikidó gyakorlásának célja a test és az elme fejlesztése, valamint az Univerzum valódi természetének és mibenlétének a megértése. Amennyiben ez sikerül, az egyén összhangba kerül a világmindenséggel, s az így keletkező harmónia kioltja, feloldja azt a feszültséget, amit a támadó szándék hozott létre.
Hogyan fogsz találkozni az Aikido-val a NIA-ban?
A Taekwon-do-val együtt viszonylag elkülönülten, a kevésbé szaggatott, áramló, már szinte tánccá formálódott pontos és precíz mozdulatokban.
Harcművészeti technikák - 2.Taekwon-do
Taekwon-do eskü
- A Taekwon-do tanításainak mindenkor eleget teszek
- Tiszteletet adok mesteremnek és valamennyi társamnak
- Soha nem élek vissza Taekwon-do tudásommal
- Ha kell, segítek a bajbajutottakon
- Minden erőmmel a békét építem
A Taekwon-do meghatározása:A "Taekwon-do" kifejezés koreai eredetű, s a három szó összevonásából kialakított név jelentése a következő:
- TAE: lábtechnika, vagy rúgás;
- KWON: kéztechnika, vagy ütés;
- DO: művészet, út, módszer.
Szó szerinti fordításban tehát a TAEKWON-DO annyit tesz, mint a „Láb és kéztechnikai küzdés művészete".
A Taekwon-do Tanai
1. UDVARIASSÁG
2. BECSÜLETESSÉG
3. ÁLLHATATOSSÁG
4. ÖNURALOM
5. RETTENTHETETLEN KÜZDŐSZELLEM
Hogyan fogsz találkozni a NIA-ban a Taekwon-do-val?
- Észre fogod venni, külön blokkok vannak rá. Vannak egészen célirányosan csak az ütésekre és rúgásokra kitaltált kombinációk és vannak, amik a rutinokhoz illeszkedve a tánc oldaláról közelítik meg. Ott van minden alkalommal, hogy érezzük az erőt és ne maradjon bent semmi, amire nincsen szükségünk.
Harcművészeti technikák - 1. Tai Chi
A Tai chi története
Az i.sz. XII. században a Sung dinasztiából származó Yo-fei rendfőnök Yuan-chiao szerzetessel közösen 173 mozdulatsorból álló rendszert dolgozott ki. Ezek a mozdulatok a japán karatéval való bizonyos hasonlóságát tükrözik napjainkban, mivel a karate a kínai kung-fuból alakult ki.
A tai chi egy nagyon régi kifejezés, ami azt jelenti; "legmagasabb odafönn". Ez a magasság két különböző - a yin és a yang - formában létezik. A tai chi iskolája olyan rendszert teremtett, melyben a yin-yang egyensúlyban van. Ez azt jelenti, hogy az emberi lélek, az érzékszervek, a belső szervek és a végtagok mozdulatai összhangban kell, hogy legyenek.
A módszer, ahogy ezt elérhetjük: lassú mozdulatok sora, beleértve a levegővétel szabályozását is.
A gyakorlás eredményeképpen javul az általános fizikai erőnlét, fokozódik a betegségekkel szembeni ellenálló képesség, magasabb kort lehet elérni, s az önvédelem tényleges mértéke is fokozódik. Magától értetődik, hogy a kung-fu az önvédelem hatásos eszköze. Ezen túlmenően fejleszti és megszilárdítja az egyéni erőt, gyorsaságot, érzékenységet és állóképességet.
A tai chi mesterek nagy súlyt helyeztek a gyógyításra, így ez a stílus egy olyan pluszt is magában rejt, melyet más harcművészet nem, legalábbis nem ilyen részletesen. Az idegpontok és meridiánok tökéletes ismerete teszi lehetővé a tai chi mesterek tökéletesebb tudását más harci stílus mestereivel szemben!
Van egy régi mondás: "mielőtt ölnél, tanulj meg gyógyítani"
Hogyan fogsz találkozni a Tai chi-vel a NIA-ban?
Az óra elején szinte mindig, amikor összegyűjtjük az energiákat, összekapcsolódunk a légzésünkkel, és elindítjuk az áramlást.
Tánctechnikák - 3. Jazz tánc
Ezzel a kifejezéssel először 1917-ben találkozunk. A Jazz tánc gyökerei a new orleansi feketék Kongó-táncaihoz nyúlnak vissza. A húszas években Harlem volt a fekete jazz táncosok fellegvára.
A stílus egy speciális technikán alapul, az un. Izolációs-technikán. Ennek lényege abban áll, hogy egyes területei a testünknek egymástól függetlenül mozognak.
A mozgásközpontjai: fej-nyak, vállak, mellkas, medence, a kezek és a lábak. A mozgás lényege a "policentrikusság", ez azt jelenti, hogy legalább kettő - a fentebb említett - mozgásközpont egymástól függetlenül mozog. Majdnem minden típusú mozgás engedélyezett.
Hogyan fogsz találkozni a Jazz tánccal a NIA-ban?
Csak annyit mondok shimmy... vagyis vállrázás, csípőrázás és természetesen az izoláció kapcsán. Amikor külön-külön mozdulnak meg a testrészek. A jazz tánc szerintem végtelenül szexi, úgyhogy amikor a nőiesség kerül a fókuszba, nem félünk majd használni!
Tánctechnikák - 2. Modern tánc
A szavak korlátokat szabnak, például azt halljuk/olvassuk, hogy fájdalom, az agy veszi az adást, kapcsol hozzá valamit és figyelünk tovább. Itt viszont egy mozdulatban benne van a komplett érzés, tisztán és szüretlenül. Pár percben benne lehet egy egész történet az összes létező információval, tökéletesen határtalanul. Egyenesen a szívbe megy
A modern tánc a 19.-20. századforduló táncforradalmából születő táncművészeti irányzatok összefoglaló neve. E modern irányzatok szülőhelye Európa és Amerika. Képviselőit, nagyfokú szabadság, individuális stílus, előadásmód és technika jellemzi (minden iskola egyedi). Függetlenítették magukat a kanonikus, technikai alapra helyezett klasszikus tánc (balett) kifejezési módjától, stílusától.
E művészet valóságtartománya, az emberi mozdulat. Formavilágának a mozdulatlehetőségek szabják határát, melyből a teremtő képzelet választja ki a céljának megfelelőt, így képes a művész akár a hétköznapi mozdulatot is művészetének eszközévé lényegíteni.
Hogyan találkozhatsz a Modern tánccal a NIA-ban?
- A szabad táncban, amikor meghívlak, hogy mutasd meg Magad, mutasd meg az érzéseidet, fejezd ki önmagad a mozgásban. Mutasd meg hogyan mozdulnak meg Benned a történeteid, az emlékeid és hogyan tudod ezt megmutatni a kezeddel, a lábaddal, a gerinceddel és minden izmoddal, csontoddal, sejteddel.
Tánctechnikák - 1. Duncan Dance
Ez a tündérek, a koboldok és minden mesebeli lény tánca. A természeté, a boldogságé, a játékosságé, a finomságé és az álmainké. Varázslatos –
Isadora Duncan művészeti forradalmat teremtett a táncban: szakított az akadémikus balettel s a korábbi szokással szemben komolyzenére táncolt.
Az emberi test természetes mozgására és az ógörög művészet hagyományaira alapozva új mozdulatrendszert dolgozott ki. Művészetét egyszerre bírálták és csodálták, de kötetlen stílusa világszerte a modern táncművészet alapjául szolgált.
Hogyan fogsz találkozni a Duncan tánccal a NIA-ban?
- A legszebb lépéseket/mozdulatokat (szerintem) innen hozza a NIA, és természetesen a szabad táncos részeknél és találkozhatsz majd vele.
- Amikor úgy érzed, hogy a föld fölött táncolsz és mégis egy vagy vele. Annyira természetes, hogy a testünk azonnal felismeri és így mozdul, amikor boldogok vagyunk.
Öngyógyító technikák / 3. Jóga
Hogyan fogsz a NIA-ban találkozni a jógával?
- A nyújtásnál és lazításnál jógapozíciókat (is) használunk - a testi erők felébresztéséért, valamint az óra végén mindig marad pár perc a befelé figyelésre - a szellemi energiák összegyűjtésére és fókuszálására.
Öngyógyító technikák / 2. Feldenkrais módszer
Az Oroszországban született, Palesztinába, Párizsba, majd a megszülető Izraelbe emigráló, valódi világpolgárként élő és dolgozó fizikus, mérnök, harcművész, kutató Moshe Feldenkrais eredetileg saját térdsérülésének gyógyítására kezdte tanulmányozni a mozgás és az idegrendszer egymásra hatását és összehangolásuk lehetőségeit a második világháború után. Az ötvenes években kifejlesztett módszer ma, sietős, hátfájós korunkban egyre nagyobb népszerűségnek örvend – az órák és az egyéni kezelések látogatói között vannak olyanok, akik különféle fájdalmaikra keresnek gyógyírt, másokat a saját testük megismerése iránti kíváncsiság vezérel, de sikerrel alkalmazzák a módszert a testükkel „dolgozó” színészek, táncosok, muzsikusok is.
A Feldenkrais módszer testünk belső, saját intelligenciáját használja a mozgás rugalmasságának, koordinációjának fejlesztéséhez és új mozgáslehetőségek felismeréséhez. A test tiszteletére tanít mozgásunk és érzékelésünk felfedezése által.
A mozgásban a szándék és megvalósítás közti területet vizsgáljuk: magát a mozdulatot és a hozzá kapcsolódó érzékelést éljük meg, ezzel mélyebb, intimebb kapcsolatba kerülünk önmagunkkal.
Teljesítmény helyett tudatosan a jelenben fedezzük fel testünk működését, testünk elemeinek meglévő; és lehetséges kapcsolódásait. Az izmok, csontozatunk és önmagunk optimálisabb és szervesebb működése érdekében egy olyan belső tájékozódást tanulunk, ami mind mozgásban, mind lelki és szellemi területen új megoldásokhoz, a megszokások új alternatíváihoz vezethetnek.
A Feldenkrais-módszer® egyszerű és eredményes: segítségével újra megtanulunk könnyedén és elegánsan mozogni, javul a testtartásunk és általános egészségi állapotunk. Újra tanulni sose késő. A módszer azon a felismerésen alapszik, hogy panaszaink, fájdalmaink, bajaink zöme a választás hiányából fakad, egyfajta kényszerességből, azaz végső soron abból, hogy viselkedésünkben. A szokás rabjai vagyunk. A Feldenkrais-módszernél a tanulás és a fölfedezés legfőbb eszköze maga a mozgás. Úgy változtat a testen, hogy újra tanítja az agyat.
A valódi szomatikus (testi) tanulás révén:
· tudatossá válik a pontos érzékelés
· csökken a fölösleges izomterhelés és az erőlködés
· visszanyerjük uralmunkat a testünk fölött.
A módszer egyik legfontosabb célja, hogy segítsen visszaszerezni kisgyermekkori képességeinket: az intenzív figyelést önmagunkra, a félelemnélküliséget, az önállóságot és azt a csodálatos élményt, hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben. Alkalmazása olyan tanulási feltételeket teremt, amelyek elősegítik az önreflexiót, s ez bizonyítottan fejleszti és finomítja az idegrendszert.
Hogyan fogsz a NIA-ban találkozni a Feldenkrais módszerrel?
- Amikor felhívom a figyelmed a testérzékelésekre, a mozdulatok lassítására és arra, hogy figyeld meg hogyan mozdul a tested, vagy hogyan érintkezel a talajjal.
Öngyógyító tecnhikák / 1. Alexander technika
Az Alexander módszer annak a fizikai és lelki feszültségnek a feloldására szolgál, amely a legtöbb emberben felgyülemlik élete során. Anélkül, hogy tudatában volnánk, jelentős mértékben beavatkozunk mozgásunk természetes folyamatába, holott nincs vonzóbb a harmonikusan, koordináltan mozgó embernél. Általában nem teszünk semmit az öntudatlan izomfeszültség ellen, amely egy idő múlva életünk minőségére is kihat.
Az Alexander technika egy olyan pszichofizikai módszer, amely a hibás, diszfunkcionális testtartási szokások s mozgásminták tudatosításával, a testhasználat korrigálásával új, optimális mozgásminta kialakulását eredményezi. Egyszerű, gyakorlati módszer, amely segít visszaállítani a mozgás szabadságát s csökkenteni a felesleges feszültségeket a testben.
A nem megfelelő testhasználat során kialakult mozgás-megszokásaink közismerten sok problémát okozhatnak: mint pl. túlzott izomfeszültséget, kimerültséget, eredménytelen izomkoordinációt, rossz testtartást és különféle mozgásszervi fájdalmakat, s maga a fájdalom is létrehozhat különböző kényszer-izomtartásokat.
Bizonyos mozgásmintáink, reakcióink idővel automatikusak lesznek, és megszokott testérzetekké válnak. Itt kezdődik a diszfunkcionális testhasználat kialakulása: megbomlik a fej, a nyak, és a gerinc természetes kapcsolata, amely alapvetően befolyásolja a mozgáskoordinációt, egyensúlyt, az izmok megfelelő tonizálását, az ízületek szabad mozgását. A problémát az okozza, hogy általában nem vagyunk tudatában a hibás testhasználatnak, s ezért nem is korrigáljuk azt.
A testi-lelki kölcsönhatásnak legnyilvánvalóbb területét az ember tartó- és mozgásszerv-rendszere alkotja. Itt mutatkozik meg a stabilitás (nyugalom, erő) s a dinamika (mozgás, rugalmasság) legtisztább összefüggése. Az ember testtartása messzemenően lelki állapotának kifejezője. A hát adja az ember tartását, támaszát és egyben meghatározza egyenes járását is. A hát állapota ugyanakkor kifejezi a belső tartást és a külvilághoz való viszonyt is. A mindennapok során sok példát láthatunk a depressziós, szorongó ember görnyedt, feszült testtartására, vagy akár a kamaszok jellegzetes hanyag tartására.
A személyiség, a testi- és lelkiállapot e kölcsönhatását a magyar nyelv is szépen kifejezi: "nyakas ember”, "gerinces ember”, "fennhordja az orrát”, "lógatja az orrát”, "derekasan dolgozik”, "kiáll az igazáért”. Sőt az egész emberi viselkedésre is olyan szóképet használunk - a "magatartás” szót-, melyben szintén benne van a tartás, önmagunk tartása.
Hogyan fogsz a NIA-ban találkozni az Alexander technikával?
- Amikor a tartásra hívom fel a figyelmet, vagy amikor nyújtáskor/lazításkor végigvezetjük a figyelmünket a gerincoszlopon és beállítjuk a tartásunkat.